11 Eylül 2009 Cuma

TÜRK TELEKOM ARENA







Türk Telekom Arena , Galatasaray Spor Kulübü'nün inşaat aşamasındaki Aslantepe Ali Sami Yen Spor Kompleksi içerisinde 15.500 kişilik NBA standartlarında olacak olan kapalı spor salonu ve alışveriş merkezleri (sinema, hipermarket, cafe, bar) ile beraber yer alacak olan yeni stadyumudur. Stadyumun temeli 13 Aralık 2007 tarihinde atılmıştır. Üstü açılır-kapanır olan (52,647 )kişilik stadyum ve çevre bağlantı yollarından meydana gelen inşaat şu anda tüm hızıyla devam etmekte olup inşaatın planlanan bitiş tarihi 7 Şubat 2010'dur. Stad 2009-2010 sezonunun ikinci yarısında kullanıma geçecektir.[3] Stad bittiğinde Avrupa'nın en modern stadyumlarından biri olacaktır. Projenin mimarı Mete Arat' tır. İnşa maliyeti 180 milyon €' dur.






AD



Galatasaray Spor Kulübü ve Türk Telekom arasında yapılan sponsorluk anlaşması gereğince, 102,5 milyon $' lık ödeme karşılığında, Aslantepe' de yapılan stadyumun adı Süper Lig 2009-10 sezonundan itibaren 10 sezon süreyle "Türk Telekom Arena" olarak anılacaktır. Yıllık 10 milyon dolar ve forma sponsorluğu 5 Yıllık 7 milyon dolardır. Toplam 137,5 milyon dolarlık bir anlaşmadır. Stadyumun loca, VIP ve BS koltuklarının tanıtımı 21 Nisan 2009' da Galatasaray Adası' nda yapılmış ve satışa çıkarılmıştır






Aslantepe'de yapılacak olan stadyumun maketi ve avan tasarıları 11 Mayıs 2007 tarihinde basına tanıtılmıştır. Tasarıda 52,647 koltuk kapasiteli stadın yeri Aslantepe, Şişli olarak belirlenmiştir. Stadyum Ankara-Edirne otoyolunun (TEM) kuzeyinde yer alacak. Oldukça eğimli bir yapısı olan bu arazide en yüksek tepeye oturtulan stadyumun oryantasyonu kuzeydoğu - güneybatı yönündedir.
Stadyum Avrupa'nın en modern 10 stadyumu arasına girmesi beklenmektedir.[6] İç yapısı itibarıyla Almanya'nın Gelsenkirchen kentinde bulunan Veltins-Arena'ya ve koltuk, skorborduyla ise Allianz Arena' ya benzemektedir. Stadyum, konser, toplantı, kongre gibi organizasyonlarda ( 58,000 ) kisiye hizmet verebilecektir[6]. Ancak stad futbol müsabakalarinda ise güvenlik nedeni ile sadece ( 52,647 ) kişi'yi agirlayacaktir.[7]
Tasarıda, olası bir İstanbul depremi göz önüne alınarak üstü kapandığı anda kolaylıkla hastaneye çevrilebilecek. Şişli Etfal Hastanesi’nin yeni binalarının da stadın hemen yakınına yapılacak olması dolayısıyla bu bölge İstanbul’un en önemli acil yardım merkezlerinden birine dönüşecektir Ayrıca stadın önünde metro istasyonu yapılacak metroda geçecektir...[6].

Stadyum Boyutları
Stadyumun tabanı bir elips şeklindedir. Enine ekseni 190 metre, boyuna ekseni ise 228 metredir. Toplam saha boşluğu çekmeler ile beraber 10000 metrekare olacaktır ve stadın tribünleri ise iki kademeli olarak yapılacaktır. Oturum alanı yaklaşık 43000 metrekare olacaktır. İnşaatta genelde dökme beton kullanılacaktır. Tribünler ise prekast döküm ile gerçekleşecektir. Dolaşım alanlarının stat duvarından itibaren 15-20 m olması düşünülmüştür. Stadın etrafındaki trafik alanı da göz önüne alındığında toplam inşaat alanı 80 bin metrekareye ulaşmaktadır.[8]

Saha ve Tribünler
Tribünlerin sahaya yakınlığı da UEFA kriterlerine uyacak şekilde en yakında olacaktır. Türk Telekom Arena' da yaklaşık olarak kale arkası tribünler için 8,2 m Kapalı ve VIP tribünleri için 6,2 m olması planlanmıştır[6].
İki kademeli olarak yapılacak tribünlere gelindiğinde alt kademe tribünlerin yaklaşık 20 derece eğimli olması planlanmıştır. Üst kademe tribünlerin ise, eğiminin yine yukarıdan tüm sahayı taç çizgisi de dahil görülebilmesi için 34 derece olarak yapılması planlanmıştır. Basamakların kot yüksekliği alt kademede 25cm olması planlanmıştır. Kot yüksekliği üst kademede ise eğim 34 derece veya üstünde olduğundan dolayı otomatikman 45cm olarak planlanmıştır[6].
Stadın iç tasarımına tekrardan döndüğümüzde iki tribün kademesi arasındaki boşluklarda 2 kat olmak üzere localar yapılacaktır. Localar haricinde toplam 1500 kişiye hizmet sunabilecek restoranlar, foodcourt büfeler ve tribünler ile bağlantılı lounge(salonlar) planlanmıştır. Alt ve üst tribünlerin arkalarında dolaşım alanları da yer alacaktır. Dolaşım alanlarında büfe ve tuvaletler bulunacaktır. Kale arkası tribünlerin arkasında da yemek servisi yapan birimler olacaktır. O yerlerin dışa bakan kısımlarında ise idari bölümler yer alacaktır. Planlamaya göre kulübün bir bölümü de orada yer alacaktır. Statta açık loca olmayacaktır[6].
Stadyumda çeşitli ebatta; 18.5 m², 24 m², 28 m², 42 m² ve 48 m² alana sahip 150 loca bulunacaktır. Ayrıca 4700 kişilik VIP tribünü olacaktır.[9]
Stadı işletecek olan AEG[3][4] şirketi, Ali Sami Yen Stadı kapanış, Türk Telekom Arena' nın açılış törenleri için sanatçılarla temasa geçerek çalışmalara başlamıştır. [10]
Stadta, Türkiye ve Avrupa' da bir ilki gerçekleştirilerek, NBA salonlarında sık görülen, tribün katları arasında dijital reklam panoları yeralacaktır.[11]






Stadyum Çatısı

Aslantepe Türk Telekom Arena iç görünüş çizimi
Stadın üzerini istenildiğinde tamamen kapatacak olan açılır kapanır çatı sistemi yapılacaktır. Açılır kapanır kapaklar dolayısıyla hareketi yükü taşıyabilmek için dört adet masif taşıyıcı dış cepheye yerleştirilmesi planlanmıştır. Kıta Avrupa' sı içerisinde ikisi Hollanda’da, üçü de Almanya’da olmak üzere dört tane çatısı açılır–kapanır stat bulunmaktadır. Türkiye'de ilk çatısı açılır kapanır olan stad olacaktır. Bunlar sırasıyla Amsterdam Arena, Arnheim Stadı, Schalke Veltins Arena, Commerzbank-Arena ve Düsseldorf’da bulunan LTU Arena’dır. Ali Sami Yen Spor Kompleksi içerisinde yer alacak stad, Kıta Avrupa' sında açılır – kapanır çatıya sahip altıncı stat olacaktır[6]. Kıta Avrupası haricinde İngiltere' de de Millenium Stadı açılır-kapanır çatıya sahiptir.

Seyirci ve Ulaşım
Seyirci en fazla 2 dakikada stadı boşaltabilecektir. Metro inşaatı ile burada yapılacak metronun manevra ve park istasyonlarının inşaatı halihazırda devam etmektedir. Stadın tam karşısına gelecek olan Aslantepe Metro İstasyonu (Tünel kazısı gerçkleşme: %100, Tasarı fiziki gerçekleşme %79) ile Aslantepe Türk Telekom Arena arasında mekik hattı kurulacaktır. Metro' nun triyaj istasyonu Aslantepe'de olacaktır. Saatte 45.000 yolcu taşınabilecektir. Metro inşaatı 3 tüp tünel ve yürüyen bantlarla Aslanlı Yol' a bağlanacaktır.
Ayrıca yer altı ve yer üstü olmak üzere stadın altında 3800 araçlık kapalı ve açık otopark bulunacaktır. Tabliyeler şeklinde kademeli olarak inşa edilecek otoparkın %60'ı kapalı geri kalanı ise açık şekilde tabliyeler halinde inşa edilmesi katlı otoparklara göre giriş çıkış da kolaylık sağlayacak. Stadın 3800 araçlık otoparkına ek metro istasyonunun da 3000 araçlık otoparkı olacaktır. Böylece stadın toplam 6800 araç kapasiteli bir otoparkı olacaktır.
Kaynak: vikipedi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder